Megérkezett, frissen, ropogósan, ahogy egy tavaszi csemegéhez illik. Ha valaki nem ismerné, a Farmerama egy ingyenes online farmos játék, ahol saját birtokon lehet gazdálkodni, fát ültetni, növényeket termeszteni, állatokat gondozni, a terméseket betakarítani, eladni stb, mindezt nagyon mókás stílusban. A játék számos díjat kapott, mára sokezres rajongótábora van. Már tavaly felröppent a hír, hogy lesz társasjáték változat is, azóta az online játékosok körében várva várt pillanat, hogy magyar nyelven is kapható legyen hazai polcokon. Eljött a pillanat. Megvettük, hazavittük, és nyomban ki is próbáltuk, íme a tapasztalatok:
Ami nagyon pozitív:
Küllemre is igen tetszetős, de kicsomagolva azonnal elkap a „hűha” érzés. Rengeteg lap, körök, mezők, figurák, és póttasakok (ez később nagyon hasznos lesz). Külön rajzos leírás van a játék előkészítéséhez, és külön egy szép terjedelmes füzetben leírás a játékmenetről (4 nyelven). A design, a színekkel együtt nagyon harmonikus, jó kivitelezésű. Az első játék előkészítése ugyan kicsit hosszadalmas volt, amíg kibontottuk az összes zabot, kukoricát, répát, vízcseppeket, bónuszkártyákat, stb, de szerencsére ezt csak egyszer kell megtenni. Utána a rajznak megfelelően összeraktuk a 4 birtokot, és a játékkereket. Kiraktuk a kártyákat, és körbeültük az asztalt. Négy körben lehet játszani, nagyjából ugyanazon a lépéseken haladunk, de ugye minden körben más-más feladattal foglalkozunk. A játék lényege, (hasonlóan az online-hoz ) hogy minden játékosnak van egy birtoka, magokat ültet, növényeket termeszt, öntöz, betakarít (a játékkártyák alapján választja meg mivel foglalkozik), majd ebből takarmánya lesz, ezzel eteti az állatokat: van egy ló, egy malac, egy birka, és egy boci. Őket ki lehet vinni a legelőre, születnek kisállatok, majd a végén az állati termények után (tej, gyapjú) csillagot kap a játékos –csengőpengő helyett – és az nyer, aki a legtöbb csillagot gyűjti össze a játék végére. Persze nem ennyire szimpla a történet, mert külön kitérők vannak a bónuszkártyákkal, ha egyformát választanak a játékosok, ha ez van, vagy az van. Sőt, ha az alapjáték már könnyen megy, van egy haladóknak szánt változat is, ezt külön korongokkal lehet játszani. S ha még ezek után marad energia, online felületen be lehet váltani farmaranyra a kódot, amit a dobozban találunk. Minden társasjátékban van kód. A gyártók a játékot 4 játékossal 4 játékmezőre tervezték, de lehet játszani kettővel is, sőt egyedül is. A játékszabály külön kitér ezekre a lehetőségekre is.
Ami nem túl pozitív:
Az jó hír, hogy megjelent magyarul, de szinte biztos vagyok benne, hogy a játékleírás nem fogja elvinni az „év fordítása” sikerdíjat. Mintha egy automata fordította volna, ami nem követi a magyar szórendet és logikát. Azt gondolom a tervezők sokat dolgoztak azon, hogy ez egy szép kivitelű izgalmas és érdekes játék legyen, ebből is jobbat érdemelt volna. Ettől függetlenül persze meg lehet érteni, logikusan ki is lehet következtetni, sőt ha valaki ismeri az online játékot akkor könnyebben boldogul vele.
A másik észrevételem, hogy a négy játékmezőn a – játék jellegéből adódóan – a játékosok külön-külön etetnek, öntöznek, aratnak, „elmolyolnak” magukban, és bár van lehetőség arra, hogy bevárják egymást, de erre nem ösztönöz semmi. Pedig ez egy társasjáték.
Azt meg már csak magamtól kérdezem, ha egyedül játszom egy „társas” játékot, akkor vajon a végén ki nyer?
Mindezek ellenére mi nagyon szórakoztatónak találtuk, a gyerekek gondos kis gazdaként bántak a rájuk bízott kincsekkel, majd a végén rohantak a géphez, ellenőrizni, hogy a virtuális farmon is rendben mennek-e a dolgok A játékot 10 éves kortól ajánlják, de ismerek egy 8 éves kisfiút aki kiterjedt farmgazdaságot vezet a neten, neki biztos ez is menne, szóval bátran lehet játszani gyerekekkel barátokkal egyaránt. A nem mindennapi feladatok valódi kikapcsolódást kínálnak az egész családnak.
Részletesebb leírást a szabályokról, a jobb oldali menüsávban talász, vagy ide kattintva is elolvashatod.
Címkék: farmerama, fejlesztő játék, ravensburger, társasjáték, újdonság
Leírnád, hogy a bónuszkártyákkal mit kell csinálni, no és hogy kell kiosztani?
Hello Kreativkid!
Légyszíves írd le az egészet , hogy ti ezt , hogy játszottátok (egy játékszabályt kb.) Elejétől a végéig. Mi megvettük a társast de nem nagyon értjük,pedig én játszom online játékon is.
Keves Farmerama játékosok.
Sokan kerestetek minket a társasjáték szabályaival kapcsolatban, mert hát a leírás olyan.. amilyen. Ezért úgy döntöttünk, készítünk egy összefoglalót a mi tapasztalatainkból, hogy mi hogyan játszottunk vele.
még egy kis türelmet kérünk, a napokban letölthetővé tesszük.
Köszönjük a sok érdeklődést.
Sziasztok!
Mi is megkaptuk a játékot…játszuk valahogy…de a leírást nem igazán értjük…amúgy szerintem hiányos is, mert pl a keréken melyik szám mutatja, hogy mennyi állatot lehet kihelyezni? Vagy hogyan lesz a szarvasgomba, meg a gyapjú? És ha egy állatnál felértél a legmagasabb pontra, akkor azt az állatot már nem tenyésztheted többet?
És mi van akkor, ha a központi raktárból elfogy valamelyik termék? Akkor olyat nem ültethetek addig, amíg valaki be nem dob olyat, mondjuk egy állat etetéséhez?
Szóval jó lenne, ha valaki tényleg leírná, hogy mi a tuti!
Köszi!
Kedves Diána.
Részletes leírást készítettünk, a játékról, úgy ahogy mi játszottunk vele, hamarosan letölthetővé tesszük. Addig is megpróbálok válaszolni a kérdéseidre.
1. a keréken melyik szám mutatja, hogy mennyi állatot lehet kihelyezni?
A feladatkeréken található számok, azt mutatják meg, hogy a hozzá tartozó ábrán látható feladatot hányszor lehet végrehajtani. Ennek alapján a vetést, az öntözést, és a betakarítást lehet leolvasni. Ha az etetést választottad, azt annyiszor teheted meg, ahányszor a magtárad engedi. Pontosabban, az istállókban álló állatok alatt le lehet olvasni, hogy mennyi, és milyen magra van szüksége. Például ha lovat szeretnél kihelyezni, akkor három répát, és 3 zabot ki kell venni a saját magtáradból, azokat visszatenni a közös “központi” raktárba, majd játékkeréken meg kell keresni az állat (ebben az esetben a ló) ábráját, és a hozzá tartozó – két folyóval határolt – földterület karámjába lehet kitenni. Ha van még mag a magtáradban, akkor többször is etethetsz, azaz több állatot is kihelyezhetsz egy körön belül.
2. ha egy állatnál felértél a legmagasabb pontra, akkor azt az állatot már nem tenyésztheted többet?
Ha a játéktáblán felértél a legmagasabb pontra, akkor az a maximum pontszám, amit azért az állatért kaphatsz. Próbáld kihelyezni a többi állatot is, a cél, hogy minél több állattal felérj a ponttábla tetejére, így kapod a legtöbb pontot. Azt nem próbáltuk, de az is lehet egy variáció, hogy a célba ért állat pontszámait összeadod, majd visszateszed a kiinduló helyzetbe, és újra játszol vele. Majd játék során kiderül, hogy ez a lépés mennyire célravezető.
3. És mi van akkor, ha a központi raktárból elfogy valamelyik termék? Akkor olyat nem ültethetek addig, amíg valaki be nem dob olyat, mondjuk egy állat etetéséhez?
Igen, ez visszatérő kérdés. Gondolhatunk arra is, hogy négy játékoshoz kevés a mag, de arra is, hogy a játék logikája azt diktálja, hogy a játék során megszerzett erőforrásokból alakítsuk gazdaságunkat. Ezért a feladatválasztásnál jó egy kicsit előre gondolkodni, felépíteni egy stratégiát. Ültetés során érdemes mindegyikből ültetni, hogy betakarításnál minél többféle legyen a magtárban, például az etetéshez. Ha túl sokat halmozol fel az egyik terményből, és másikból hiány van, akkor valószínűleg a másik játékosnak pont arra lenne szüksége amiből neked sok van. Másrészről, pedig csak olyan állatot tudsz etetni, amilyen magod van, ez is arra ösztönöz, hogy visszatedd a közös raktárba. Így kiegyenlítődnek az erőviszonyok.
A bónuszkártyák beváltásánál pedig, ha nincs mit beváltani, akkor fel lehet írni, és később a játék során ha bekerül a központi raktárba, akkor ki lehet venni.
Remélem tudtam segíteni.
Böbe kérdezte: Leírnád, hogy a bónuszkártyákkal mit kell csinálni, no és hogy kell kiosztani?
Kedves Böbe!
Sajnos a leírás ebből a szempontból (is) kicsit hiányos. Hogy a gyártó pontosan mire gondolt, azt nem sikerült megtudni, helyette leírom, mi hogyan játszottunk vele.
A bónuszkártyákat egyfajta erőkiegyenlítésre szolgálnak, amit játék közben lehet felhasználni. A dobozban lévő 25-ből az 5 sötét hátterűt félreteszünk (haladó szint) a maradékot lefordítva az asztalra tesszük és kettőt felfordítunk belőle.
Mi nem osztottuk szét a kártyákat.
A játék első fázisában derül ki, hogy ki-milyen feladatot hajt végre. A második fázisban jönnek a bónuszkártyák, ha többen ugyanazt a feladatot választottátok. Tehát, ha egy körben, többen ültetést, betakarítást, stb. választottatok, akkor az kap bónuszkártyát, akinek jelenleg a legkevesebb bónuszkártya van a kerge kertjében, ha még senkinek sincs, vagy éppen ugyanannyi van, akkor döntetlen, és az kap, akinek a legtöbb madárijesztő látszik a farmján, ha még így is döntetlen az állás, akkor az kap, akinek a legkevesebb termése van a magtárába, és ha még ez is ugyanannyi lenne, akkor ebben a körben nem kap senki, lehet menni a harmadik fázisra, azaz a feladatok végrehajtására.
Példa:
Négyen játszanak, ebből hárman betakarítást választottak. A három játékos közül az kap bónuszkártyát, akinek ebből a legkevesebb van a kerge kertjében. Most mindhárom játékosnak üres a kertje. Akkor az kapja meg, akinek a legtöbb madárijesztő látszik a mezőin, azaz nem ültetett rá semmit. Egyik játékosnak 3, másiknak 4, harmadiknak 5 látszik, tehát az a játékos, akinek 5 madárijesztője látszik, kiválasztja a két megfordított bónuszkártya közül a neki kedvezőbbet, és beváltja (pl. 2xzab, 2xkukorica, akkor ezeket kiveszi a közös magtárból, és beteszi a saját magtárába), majd a bónuszkártyát a különálló kis kerge kertre teszi, úgy, hogy a hátlapja látszódjon. Utána jöhet a betakarítás, mind a három játékosnak.
A játéknak akkor van vége, amikor elfogytak a bónuszkártyák, akkor kell összeszámolni a csillagokat. A kerge kertben lefordított bónuszkártyákon is vannak csillagok, azaz pontok.
Játék közben találkoztunk még néhány “szabadon értelmezhető” helyzettel, de lehet hogy pont ettől lesz izgalmas és sokszínű
Sziasztok!
Íme ahogy mi játszottuk: http://blog.kreativkid.hu/farmerama-tarsasjatek-jatekszabaly